PiS | Prezydent | Opinia Iustitii |
---|---|---|
Chce jednorazowej wymiany kadr. | Chce jednorazowej wymiany kadr. | Przepis o skróceniu członków kadencji KRS narusza Konstytucję. Na tej samej podstawie ustawodawca mógłby skrócić kadencje Prezydenta, modyfikując np. ustawę regulującą nadawanie orderów. |
Dziś kadencje wszystkich sędziów w KRS są nierówne | ||
Kadencje 15 sędziów wygasną w ciągu 30 dni od wejścia w życie ustawy. Sprzeczne z Konstytucją |
Proponuje, by kadencja obecnych sędziów zakończyła się wraz z rozpoczęciem kadencji sędziów wybranych na ich miejsce. Sprzeczne z Konstytucją |
Równa kadencja sędziów w KRS nie ma żadnego uzasadnienia. Przy trybie wyboru przez organy polityczne wręcz lepiej jest, gdy wybory przypadają na kilka kadencji (jak np. sędziów w TK). Projekt przewidujący obsadzenie teraz wszystkich stanowisk przez Sejm jest więc czysto politycznym dążeniem do pełni władzy politycznej. |
Konstytucja:
|
||
Kandydatów do KRS zgłaszają Marszałkowi Sejmu grupy co najmniej 50 posłów. Stowarzyszenia sędziowskie mogą przedstawiać Marszałkowi Sejmu rekomendacje dotyczące zgłoszenia kandydatów na członka Rady. | Kandydatów do KRS zgłaszają Marszałkowi sędziowie (25 czynnych) lub grupy po co najmniej 2 tys. obywateli. Sylwetki kandydatów opiniują prezesi sądów | Propozycja Prezydenta jest lepsza, ale ponieważ i tak decyzje mają podejmować posłowie to nie będzie dla nich problemem zebrania 2 tys. podpisów. |
Sędziów wybiera się zwykłą większością glosów w Sejmie | Sędziów wybiera się większością trzech piątych składu Sejmu | To tylko polityczne targi, jaka będzie większość. Tak czy inaczej będzie to wybór polityczny. |
Dzieli Radę na dwa zgromadzenia. | Nie dzieli Rady na mniejsze zgromadzenia, bo jedno z nich byłoby czysto polityczne. | Rezygnacja z pomysłu tworzenia dwóch izb to dobre rozwiązanie. |
Chce, by obrady Rady były transmitowane przez internet. | To dobre rozwiązanie i nasz postulat. |
PiS | Prezydent | Opinia Iustitii | Chce z czterech izb utworzyć trzy:
|
Zachowuje Izbę Cywilną, Karną oraz Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Publicznych, ale dodaje dwie nowe:
|
Utworzenie nowych Izb daje politykom powód do powołania nowych sędziów do tych Izb. Projekt prezydencki jest mniej radykalny, ale zostaje zachowane jądro, to jest obsadzenie nowymi sędziami izby orzekającej o ważności wyborów i izby dyscyplinarnej, która będzie mogła wyrzucać sędziów. |
---|---|---|
Wprowadzenie Izby Dyscyplinarnej (instrument do represjonowania sędziów)
|
Wprowadzenie Izby Dyscyplinarnej
|
Oba rozwiązania są złe. Będzie to Izba z politycznego powołania, z ławnikami wybranymi przez większość polityczną. Jak tacy ławnicy mają orzekać np. w sprawie o to, czy sędzia rażąco naruszył prawo, skoro nie są prawnikami? |
Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych
| Ławnicy są potrzebni w sądach I instancji, tam gdzie są przesłuchiwani świadkowie i potrzebne jest doświadczenie życiowe. Ławnicy w Sądzie Najwyższym to pomysł nieznany innym systemom prawnym. | |
Silna pozycja Ministra Sprawiedliwości wobec sędziów SN. Minister:
|
Tymczasowego Pierwszego Prezesa SN oraz tymczasowych prezesów poszczególnych izb wybiera Prezydent | To tylko zmiana szyldu, ale nadal polityczna kontrola. |
Wygaszenie kadencji obecnych sędziów. Niezgodne z Konstytucją (art. 180 ust.1) |
Chce, by w stan spoczynku przeszli sędziowie powyżej 65. r.ż. To o pięć lat wcześniej niż wg obecnych przepisów. Jak podaje Oko.press zmiana może dotknąć około 40 proc. sędziów Sądu Najwyższego. Niezgodne z Konstytucją |
Projekt prezydenta jest mniej radykalny, ale zostaje zachowane jądro tj. usunięcie części sędziów i I Prezes SN, co wywoła chaos prawny i upodobni SN do obecnie działającego TK. |
Następców powoła nowa KRS spośród kandydatów przedstawionych przez Ministra Sprawiedliwości. | Nowych sędziów SN wybierze Prezydent spośród kandydatów wskazanych przez nową KRS. Ustawa ma trzymiesięczne vacatio legis – zanim wejdzie w życie, Sejm zdąży wybrać nowych członków. | Propozycja Prezydenta, przy założeniu istnienia niezależnej KRS, jest dobra. Niestety, patrząc całościowo, KRS będzie upolityczniona. |
Odesłanie w stan spoczynku obecnej prezes SN Małgorzaty Gersdorf. Konstytucja gwarantuje jej sześcioletnią kadencję, która dobiega końca w 2020 r. Niezgodne z Konstytucją (art. 183 ust. 3) |
Chce, by Gersdorf przeszła w stan spoczynku, bo w listopadzie kończy 65 lat. Prezydent może zgodzić się na przedłużenie orzekania o trzy lata, ale nie musi. Niezgodne z Konstytucją |
Oba rozwiązania są złe. Kadencja I Prezes SN nie może zalećeć od decyzji polityka. |